محمدعلی خلاقی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز، جزئیات برگزاری رویداد هنریـادبی با عنوان «هفت شهر عشق» مشترک میان این نهاد و مؤسسه آزاد علمی عطار را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه این رویداد برای نخستین بار بهصورت رسمی با همکاری مؤسسه عطار برگزار میشود، گفت: اگرچه در سال گذشته سه رویداد مشابه با مشارکت سایر ارگانها در کانون برگزار شده بود، اما این برنامه نخستین همکاری مشترک ما با مؤسسه آزاد علمی عطار است که در قالب یک رویداد ادبیـهنری، همزمان با بزرگداشت عطار نیشابوری اجرا میشود.
خلاقی با اشاره به اهداف اصلی این رویداد افزود: هدف از برگزاری این برنامه، آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان با ادیبان و شاعران بزرگ ایرانزمین و تلاش برای درک عمیقتر آثار آنهاست. در این برنامه، نوجوانان عضو کانون به بازآفرینی داستانهایی از کتاب ارزشمند «منطقالطیر» میپردازند.
وی ادامه داد: آنان با بهرهگیری از مضامین و پیامهای عرفانی این داستانها، روایتهایی امروزی خلق میکنند. همزمان، اعضای هنرمند نیز به تصویرسازی بخشهایی از این داستانهای بازآفرینیشده میپردازند.
به گفته خلاقی، این طرح در قالب ۱۰ گروه سهنفره اجرا میشود که در هر گروه، دو عضو هنری و یک عضو ادبی همکاری دارند. مجموعاً ۱۰ داستان بازآفرینی و تصویرگری شدهاند که برخی از آنها دو یا سه تصویر دارند. آثار خلقشده در هفته آینده، در حاشیه مراسم بزرگداشت عطار که به همت مؤسسه عطار برگزار خواهد شد، به نمایش در میآید و در صورت تأمین بودجه، مراحل چاپ آنها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی درباره رده سنی شرکتکنندگان توضیح داد: شرکتکنندگان نوجوانانی هستند که از اعضای فعال و باسابقه کانون پرورش فکری محسوب میشوند. بسیاری از آنها بیش از ۱۰ سال سابقه عضویت دارند و در کارگاههای تخصصی و دورههای ویژه آموزشی در حوزه نویسندگی و تصویرگری شرکت کردهاند. این اعضا در قالب باشگاههای تصویرگران و نویسندگان کانون فعالیت میکنند.
خلاقی درباره انتخاب عنوان «شهر عشق» برای این رویداد گفت: این نام برگرفته از بیتی از مولاناست که در ستایش عطار میفرماید «هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچهایم.» در واقع، این نام به مراحل هفتگانه عرفان که در منطقالطیر به آنها پرداخته شده، اشاره دارد. هر یک از این مراحل، نماد مرحلهای از سیر و سلوک عارفانه است که در قالب داستانهای تمثیلی، به تصویر کشیده شدهاند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر جایگاه والای عطار نیشابوری در ادبیات فارسی بیان کرد: عطار تنها شاعر نیست، بلکه عارف و حکیمی برجسته در ادبیات عرفانی ایران است. متأسفانه در نظام آموزشی رسمی ما، بهویژه در دوره نوجوانی، شناخت دانشآموزان از ادیبان بزرگی، چون عطار به چند بیت حفظی و خلاصهای از تاریخ ادبیات محدود میشود. این در حالیست که بازآفرینی آثار او، فرصتی است برای درک عمیقتر مفاهیم عرفانی، انسانی و معنوی.
وی با اشاره به داستان معروفی از زندگی عطار گفت: نقل است که روزی درویشی از عطار طلب کمک کرد، اما با بیتوجهی او مواجه شد. وقتی دوباره درخواستش را تکرار کرد، عطار پاسخ نداد و درویش در پاسخ گفت: «تو که به درخواست من پاسخ نمیدهی، چگونه میخواهی به خدا پاسخ دهی؟» سپس کاسه گداییاش را کنار گذاشت و جان سپرد. این واقعه نقطه تحولی در زندگی عطار شد و او را به سوی معنا و عرفان سوق داد.
خلاقی خاطرنشان کرد: هرچند درباره صحت تاریخی این روایت اختلافنظر وجود دارد، اما بیانگر چرخش درونی و آغاز مسیر عرفانی اوست.